ریشه یابی ولایت فقیه در سیره عملی پیامبر اکرم (ص)

تاریخ ارسال:15:54 1395/01/08
ریشه یابی ولایت فقیه در سیره عملی پیامبر اکرم (ص)

ریشه یابی ولایت فقیه در سیره عملی پیامبر اکرم (ص)

 دکتر علوی نماینده ولی فقیه در ارتش

برخلاف نظر برخی که معتقدند نظریه ی تشکیل حکومت اسلامی به رهبری ولی فقیه ، فقط محدود به اندیشه های امام خمینی (ره) می شود باید گفت که اندیشه ولایت فقیه ، ریشه در منابع غنی اسلامی و در سرچشمه های آیات قرآنی ، گفتار ، سنت و سیره عملی رسول اکرم (ص) و اعمال و آمال ائمه طاهرین علیهم السلام دارد .

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه به بیان شواهدی بر این ایده پرداخت و افزود : روایت و احادیث به جا مانده از زمان پیامبر (ص) به بیان بسیاری از احکام و دستورات صادر شده از جانب ایشان پرداخته اند که گواه اندیشه پیامبر (ص) در لزوم حضور ولی امر برای مسلمین هستند .

 

برای مثال می توان از حکمی که پیامبر (ص) برای حل مشکل ایجاد شده از سوی یکی از مهاجرین برای خانواده یکی از انصار صادر فرمودند ، یاد کرد . وقتی که یکی از مسلمانان مدینه برای شکایت از سمره بن جندب به حضرت رسول (ص) مراجعه کرد و به دلیل ایجاد مزاحمت برای خانواده اش خواهان وساطت ایشان شد .

 

جریان از این قرار بود که یکی از مسلمانان مکی که به عنوان مهاجر وارد مدینه شده بود، درخت خرمايي در خانه آن فرد انصاری داشت و هرگاه که می خواست به درختش سرکشی کند بدون ملاحظه حضور همسر و فرزندان آن مرد و بدون اعلام قبلی وارد باغ می شد و موجبات ناراحتی و معذب بوده اهل و عیال آن مرد انصاری را فراهم می کرد . حتی با خواهش مرد انصاری هم حاضر نشده بود در هنگام ورود به باغ با ذکر یاالله، امکان آماده شدن آنها را فراهم کند . تا اینکه مرد انصاری نزد پیامبر رسید و از ایشان طلب مساعدت کرد. حضرت رسول (ص) سمره بن جندب را به حضور فراخواند و از او خواست تا درخواست مرد انصاری را برای اعلام قبلی به هنگام حضور در باغ اجابت کند ولی مرد مکی نپذیرفت و حضورش در باغ را بنا بر این اصل که درخت از املاک اوست و او حق دارد ، هر زمان که بخواهد برای سرکشی به اموالش وارد باغ شود ، توجیه کرد . پیامبر (ص) از او خواست آن درخت را با درختی در نخلستان های اصلی مدینه که بار و ثمر بیش تری داشتند معاوضه کند ولی نپذیرفت. این پیشنهاد تا 10 اصله درخت خرما هم پیش رفت ولی آن مرد نپذیرفت. حضرت رسول (ص) به او تضمین اعطای یک تا 10 درخت در بهشت را به ثمره پیشنهاد داد ولی باز هم او نپذیرفت. پيامبر گفت : ثمره تو انسان زیان رسانی هستی و نمی توانی به هر نحوی که مایلی از حق و اموالت استفاده کنی در صورتی که این استفاده ی تو موجب ضرر و زیان یا اذیت دیگران شود . سپس پیامبر (ص) به آن مرد انصاری حکم کرد که درخت سمره بن جندب را از ریشه در آورد و پیش روی او بیندازد تا در هر مکان دیگری که می تواند مال خودش را بکارد.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، غرض از بیان این حکایت را این چنین توضیح داد : شرع مقدس اسلام به انسان اجازه نمی دهد در راستای استفاده از حقوق خود، به دیگران آسیب برساند و مرز حقوق انسانها، رعایت حقوق دیگران و ممانعت از ایجاد اذیت برای دیگران است .

دکتر علوی خاطرنشان کرد: این عمل پیامبر (ص) فقط یک قضاوت یا حل و فصل نبود بلکه ایشان با صدور حکم از جا کندن درخت خرمای سمره بن جندب یک حکم حکومتی صادر فرمودند تا از ایجاد یک نزاع خانوادگی و قبیله ای بر سر حق خواهی از طرفین دعوا بین انصار و مهاجرین جلوگیری کنند و با این اقدام از دادن بهانه به دست دشمنان اسلام که به دنبال روزنه ای برای نفوذ به داخل مسلمانان و ایجاد تفرقه میان آنان بودند نیز پیشگیری کردند. این دستور یک حکم حکومتی بود که پیامبر (ص) در راستای رهبری و مدیریت شان بر جامعه اسلامی و ولی امر بودنشان صادر کردند.

حال می بینیم که امام راحل (ره) که عالمی فرزانه بوده و همیشه به دنبال ریشه و اصول احکام دینی و مذهبی بودند و با تعمق بسیار، فرامین پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام را اجرا می کردند با استعانت از این رویداد و ژرف اندیشی در علت، اساس و جایگاه ویژه ای که حضرت رسول (ص) برای صدور این حکم داشته اند، توانستند ریشه اصلی تشکیل حکومت اسلامی به رهبری ولی فقیه را در سیره نبوی حضرت رسول (ص) بیابند.

وی از بیانات امام راحل (ره) درباره خصایل و جایگاه های پیامبر (ص) در جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: حضرت امام (ره) معتقد بودند که پیامبر از سه جایگاه ویژه در میان مسلمانان برخوردار بودند:

نخست جایگاه نبوت که پیام آور خدا برای بندگان بودند، یعنی پیامبر مامور رساندن پیام وحی از خداوند به مردم بود و باید در این کار امین می بودند و وحی را بدون کم و کاست به مردم منتقل می کردند و مردم نیز می بایست این سخنان پیامبر را بدون شک می پذیرفتند. این چنین است که مجموعه این پیام ها در قرآن گرد آمده اند و تا همیشه به عنوان معجزه جاودان پیامبر گرامی اسلام باقی می ماند .

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه افزود: دومین جایگاه، فصل خصومت یا همان قضاوت است. پیامبر نه با علم غیب و فضایل پیامبری بلکه با سوگند و شاهد به قضاوت میان مردم مي پرداختند و مردم نیز موظف بودند نتایج این قضاوت را بپذیرند.

سومین جایگاه نیز زعامت امت اسلامی بود که به عنوان ولی امر مسلمین، رهبر و مدیر جامعه اسلامی باید ملت مسلمان را رهبری می کردند. در این راستا براي انتصاب فرمانده لشکریان مسلمان، انتصاب یا عزل فردی به عنوان والی یا فرماندار بخشی از اراضی مسلمین و از این دست اقدامات، احکامی را صادر می کردند

 

منصب نبوت از آنجا که پیامبر ما خاتم پیامبران الهی بوده اند به پایان رسیده است اما دو منصب دیگر بنا به نیاز همیشگی بشر به این جایگاه از پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) و بعد از ایشان به ائمه اطهار علیهم السلام و بعد از غیبت امام زمان (عج) نیز به نایبان عام ایشان سپرده شده است تا به تشکیل حکومت اسلامی بپردازند.

 

امام راحل (ره) می فرمودند که اجرای احکام اسلامی نیازمند وجود قدرتی به نام حکومت اسلامی هستند و تشکیل حکومت اسلامی از وظایف نواب عام امام زمان (عج) است و باید تلاش کنند تا با تشکیل این حکومت زمینه اجرای احکام الهی و اسلامی را فراهم کنند و اگر نتوانند این حکومت را تشکیل دهند باید تلاش کنند به گونه های دیگر این احکام اجرا شوند.

 

دكتر علوي با اشاره به پیروزی های مکرر حزب الله لبنان و سایر مسلمانان در برابر استکبار جهانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی (ره) و حفظ و حراست آن توسط نایب برحق ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) با همت مردم غیور ایران، روزنه امیدی است در دل تمام مسلمانان دنیا که می توان با رهبری ولی فقیه بر بسیاری از ناملایمات فایق آمد. باشد تا بتوانیم این انقلاب را که حاصل ژرف اندیشی امام راحل (ره) در سیره نبوی حضرت رسول (ص) بوده و با خون شهدای گرانقدر اسلام آبیاری شده است به صاحب اصلی آن، حضرت ولی عصر (عج) ، تحویل دهیم .

 

 

 

 

 

موضوع: 
CAPTCHA
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.